O R E G O N

OMMENTATO

R

JUNE 5, 2003 NEWS SUPPLEMENT A JoURNAL OF OPINION

Molding the Truth

The Emerald Ends The
Year Covering Up For

= .
. ﬁ_JFr: . - ASUO Candidates And
'—ﬁ.—-ﬁ: —

; Using A Student’s
|| Death as Ammunition
W




With Malice Aforethought

Family, Friends were angered by the Emerald’s slanted story

about a student’s suicide.

rieving friends of University student Kyle Richmond,
Gwho took his own life on May 15, are upset over the

Oregon Daily Emerald’s coverage of his death. In a
recent article entitled “Suicide Spurs LGBT Support,” published
on May 28, the Emerald—citing unnamed sources—implied a
connection between Richmond’s suicide and the possibility that
he may have been questioning his sexual orientation. According
to loved ones, the Emerald’s coverage amounts to an invasion of
privacy, recklessly disregarding those still suffering.

The inflammatory article, the second covering Richmond’s
death, ran with a sub-headline that read “After Kyle Dalton
Richmond’s recent suicide, the community has been raising
awareness of available resources for LGBT.” The article stated
that there was a connection between “an increased feeling in
the LGBT community that the University campus is not a safe
environment” and the death of Richmond, who, according to
unnamed “community members,” was suffering from depression
and “questioning his sexual orientation.”

Friends were upset with the focus of the second story, which
some claim was used to push an agenda.

Joseph Cooley, a long-time friend of Richmond’s, was
incensed by the article.

“Kyle was a real private person,” Cooley says. “He wouldn’t
have wanted the pain he’d been feeling over the last few months
spread over the mass media.”

By Tyler Graf and Pete R. Hunt

Cooley also didn’t think Kyle would have appreciated a third
party attaching his name to the LGBT, a cause for which there
is no evidence Richmond advocated. “[The Emerald] is trying to
use Kyle’s death to further their cause,” he says.

The Emerald ran a clarification on May 29 that stated that
“the article did not mean to imply that Richmond’s sexual orien-
tation, whatever is was, was the cause of his suicide. The intent
was to show that recent campus events had engaged the LGBT
community to show a welcoming climate on campus and to offer
support.”

Reporter Roman Gokhman agreed that the original purpose
of the story was to enumerate the resources available to LBGT
students. But he says that his article changed drastically as it was
moved up the chain of command for revisions and corrections.

“[News Editor] Brook [Reinhard] changed the entire lead
around with the suicide as the focal point,” states Gokhman. “I
didn’t agree with that.”

And according to Gokhman, who wrote the “Suicide spurs
LGBT support” story, the unnamed community “members” was
actually a single source from within the LGBT. Gokhman also
says that it was Emerald editor-in-chief Michael Kleckner who
insisted on pushing the sexuality angle.

Reporter Caron Alarab wrote the first story about Richmond’s
death, “Unforgettable Student Commits Suicide”, which was
published on May 27. Leslie Perdue, a friend of Richmond’s,

The May 28 Emerald Ties Richmond’s Death Into LGBT Concerns Without Citing Named Sources

'-I-Hn Eﬂﬂm SiNcE 1900

URIVERSITY OF DREGON EvceNe, ORECON

After Kyle Dalton Richmond’
recent suicide, the community
has beer raising awareness
of available resounces for LOET

Roman Gokhman
CampusCiry Culiure Reporier

As the school year drows to o close, there is
an increased fecling i the LGET communioy
that the University campies ks not a safe envi-
rosumeit, Al the same thme, the commpsunity is
resching out to make students aware of the

resouiroes available to them.

Many people wene disturbed by comments
made by Vincent Martornno kn o guest com-
mentary published in the Emersdd (“Homssex-
uall e shosld hide their disggesting acta,” May
Uh And the recent saicide of University studemt
Eoyle Dalton Richmond, who community mem-
lheers sny wns suffering from depression and was
quesitioning his sexeal arlentatbon, has gener-
abixd pescem about the campus atmosphers for
leadhiagm, gy, beesuil and tramsgender students

mond, a resident of Junction Cicy,
commiited salcide May 15, and 8 memardal

Suicide spurs LGBT support

service was held for him Thuersday. Acoonding
to hiz mother, Richmond was severely de-
presscd at least as far back as March and haed
pereviously attempded to commin subeide. He
Iad abso gone to the University Health Center
and was presaritesd anti-depressants,

Elise Belf, co-chatrwoman of the koaeal chap.
ter of Parenits, Fambles and Fricmds of Les-
hlans And Govs, speciileally podnted oo the
et eommintary puddishied by the Emerald
carlier this month that she said could have
beeen one of many factors thet contributed o

Turn to Subdde, page 7

2

OREGON COMMENTATOR

says she was not angered by the first story, but found some of
the content questionable, including a few factual errors. For
example, the Emerald reported that Richmond’s body had been
found in a running car parked in the garage of his mother and
stepfather’s house, when in fact the car had not been running at
all. “It was carelessness, which I didn’t appreciate very much, but
since it was reported in an obituary, I didn’t find it too disturb-
ing,” Perdue says.

It was the second story, implying Richmond committed
suicide as a result of sexual confusion, that was the impetus for
the vast sense of anger that Perdue currently feels toward the
Emerald’s reporting.

“The entire article was based around one assumption by
one lady who didn’t even know Kyle,” Perdue says. “It seemed
like they were using Kyle’s suicide to talk more about LBGT
issues.”

Kleckner refused to comment on newsroom decisions.
Kleckner also ordered Reinhard and Caron Alarab, who wrote
the first story on Richmond’s death, not to comment.

Gokhman says that is was Alarab who had interviewed the
unnamed community member that made the dubious sexuality
claim that went in the second story.

“Personally, I'm upset that the Emerald would run a story
like that without naming sources,” says Gokhman.

While Kleckner declined to comment on this story, Emerald
board member George Evano says that Kleckner had mentioned
the story at a board meeting and stated that its newsworthiness
was based on an ongoing discussion of a guest commentary writ-
ten by Vincent Martorano, who some claimed bordered on hate
speech in denouncing public displays of homosexual affection.
Chris Frisella, chairman of the Emerald’s board and the news
editor at the Register-Guard, confirmed Evano’s account that
Kleckner offered that newsworthiness argument at the board
meeting.

The Register-Guard’s obituary to Richmond did not include
the cause of death on behalf of the parents’ wishes. But Frisella
says that the differences in approach to the story by the Guard
and Emerald were justified.

“The principles of news-judgment are universal, but for
different audiences the values of a certain story are higher.
Proximity is what makes a news-story,” Frisella says.

But beyond proximity, there are other concerns when deal-
ing with a suicide.

Journalism professor Tom Bivins says that though suicides
are newsworthy, the media should refrain from speculating about
the cause. “To speculate is really crossing the line,” Bivins says.
“You’re damaging somebody’s reputation even after they’re
dead.”

Perdue says that was precisely what the Emerald had done.

“[The Emerald was] causing more pain for an already
really painful issue; I mean, everybody is still really upset,”

June 5, 2003

says Perdue. She believes that Kyle would not approve of the
Emerald’s article.

According to Perdue and Cooley, Richmond’s mother Cindy
Schweigert had an audience with University President David
Frohnmayer to address the Emerald story. When reached for
comment, Frohnmayer didn’t address Schweigert’s specifics

“The entire article was
based around one assump-
tion by one lady who didn’t
even know Kyle,” Perdue
says. “It seemed like they
were using Kyle’s suicide
to talk more about LBGT
issues.”

grievances, but did say through a spokesperson that the concerns
of the family were of prime concern.

“I rarely comment on student publication,” the statement
said. “The facts and circumstances concerning this situation
are very complex. The most importance thing for all of us is
to acknowledge the dimension of personal tragedy so centrally
involved.”

Tyler Graf is a junior majoring in journalism. Pete Hunt is a se-
nior majoring in journalism. Bret Jacobson, a senior majoring in

political science, also contributed to this article.
3



Covering Up For ME?

Questions Remain After The Emerald Refused To Investigate The
ASUO Ticket Endorsed By The ODE’s Editors | By Tyler Graf

Emerald this year chose not to investigate a story of a

possible theft by ASUO candidates who had been endorsed
by the ODE’s editorial board.

During the height of the previous ASUO election season,
a series of phone calls and e-mails were circulated to various
student publications, including the Emerald and the OREGON
COMMENTATOR, alleging that two Maddy and Eddy campaign
staffers, Oscar Arana and Lacy Ogan, stole copies of campaign
materials from a local Kinko’s, only to return later to finally pay
for their merchandise.

In an e-mail sent during the elections, Ryan Coussens, a
freshman business major who was officially unaffiliated with
any campaign, alleged that Arana and Ogan had been using the
computers at Kinko’s, but then bolted from the store before they
could pay for their goods. They returned later, Coussens stated,
“out of guilt.”

Michael Linman, who was the campaign manager for the
Shively/Bae ASUO ticket, heard the allegations first-person
from a male employee of Kinko’s who was working the night of
the alleged incident. Linman had just finished making copies of
campaign materials when he walked to the back of the store to
use the paper cutter. The store employee noticed the campaign
fliers and asked Linman if he was running against the Maddy and
Eddy campaign, to which Linman responded in the affirmative.

“I hope you beat the crap out of them,” the employee said,
according to Linman’s recollections. Linman was interested in
what the employee had meant by the outburst and asked him to
elucidate. “Apparently [he] told lots of people about it,” Linman
said.

When asked about the allegations leveled upon his campaign
managers, Eddy Morales conferred with Maddy Melton because
he was unsure what the allegations were, despite the fact that
Emerald editor-in-chief Michael Kleckner had notified the
campaign of the rumors during the election and had asked for
Maddy and Eddy’s side of the story.

“The allegations that people working on the ME campaign
stole copies is completely false,” stated Morales. According
to Morales, the incident amounted to little more than a minor
misunderstanding.

Morales said he, Ogan and Arana were working on campaign
fliers at Kinko’s when Morales had to leave. He gave the female
employee his credit card and personal information, instructing
her to charge all expenses to his account. Ogan and Arana left
the store assuming that the charges had been made to Morales’s
card. Before they reached their destination, they remembered a

4

In another questionable news decision, the Oregon Daily

male employee with whom Eddy had not discussed his method
of payment. They returned to the store, where the employee
was livid, accusing Ogan and Arana of theft. The two staffers
eventually ciphered their balance by paying for their merchandise
with cash.

Employees at the local Kinko’s branch confirmed that an
incident had taken place, but they were unwilling to give details,
adducing corporate policy that prohibits local branches from
discussing these matters with the press. However, an official
Kinko’s spokesman stated that the current Kinko’s payment
policy would not prohibit the payment method Morales chose,
but employees would not recommend such a method either; it
would simply create too much confusion.

But the voting members of campus never had the opportunity
to weigh the allegations against Melton and Morales because the
Emerald chose not to print any version of the story. Kleckner said
he received an e-mail from the Kinko’s employee but he refused
to run the story, citing its lack of newsworthiness. “The version
of events from the Maddy and Eddy campaign made more sense
than the other side, and given that there was no police report,
nothing stolen—in short, nothing at all in verification of one
version or another—this was a non-story,” Kleckner stated via
e-mail.

Kleckner said he believed there were political motives
behind the string of e-mails and phone calls received by his
office, citing the timing of the initial e-mail message, which was
received a day before the primary, as an indication that there
“was some fishiness involved that smelled gamey.” Many of
the subsequent phone calls and e-mail messages were placed to
different reporters to gauge their reactions to the information.

On April 9th, the editorial board endorsed the ME ticket,
lauding Melton and Morales for their lobbying skills but not
their budgeting prowess or fiscal acuity. It was only after all the
votes had been counted, and the Maddy and Eddy campaign had
slipped into the executive seat by a slim margin, that the Emerald
ran a story detailing possible discrepancies in Maddy and Eddy’s
handling of campaign donations. As the reins of the Emerald’s
editor-and-chief are passed to the next generation, it remains to
be seen whether or not the Emerald’s standards of newswothiness
will change or be copied.

LOC

Tyler Graf, a junior majoring in journalism, is a staff writer for
the OREGON COMMENTATOR.

OREGON COMMENTATOR

Spin, Clarification, Spin ...

[The Emerald Was Forced To Make Clarifications About The Richmond Story, But
Even Then Their Actions Aren’t Defensible. Here Are Their Clarifications]

Print:

The recent suicide of University student Kyle Dalton Richmond, who community members say was
suffering from depression and was questioning his sexual orientation, has generated concern about
the campus atmosphere for lesbian, gay, bisexual and transgender students.

Clarification:

The article did not mean to imply that Kyle Richmond’s sexual orientation, whatever it was, was the
cause of his suicide. The intent was to show that recent campus events had engaged the LGBT com-
munity to show a welcoming climate on campus and to offer support.

Missing:

Why no clarification as to the mysterious identity of the community members who circulated the sexual
orientation rumor? Why does the Emerald see fit to dig up dirt about a recently deceased student?
What does somebody'’s sexual orientation have to do with anything? There never was a good reason to
include Richmond in an LGBT story, and this clarifier still doesn’t fully explain why the ODE would
cross such a line.

Print:

Elise Self, co-chairman of the local chapter of Parents, Families and Friends of Lesbians and Gays,
specifically pointed to the guest commentary published by the Emerald earlier this month that she
said could have been one of many that contributed to Richmond’s decision to end his life.

Clarification:

[The article] should have stated that Elise Self of PFLAG pointed to an anti-homosexual guest com-
mentary published by the Emerald as the type of thing that contributes to a climate where LGBT stu-
dents feel fearful or unwelcome. She did not mean to draw a direct link between the guest commentary
and Kyle Richmond’s death.

Missing:

Again, why was this even brought up? Did the Emerald really believe that anybody would benefit from
a dubious connection between Vincent Martorano’s guest commentary and Kyle Richmond’s suicide?
Even more astonishing: the ODE misquoted the source that suggested there was any possible connec-
tion at all.

TJune 5, 2003 5



ODE: The Truth, Half-Truths
And Nothing But Half-Truths

students. It has chosen, instead, to lie to the campus with little

or no regard for those they hurt along the way.

As outlined in this COMMENTATOR, it is clear that the Emerald
intentionally chose to make unsubstantiated links from unquoted
sources that tied the tragic suicide of student Kyle Richmond to
LGBTQ community concerns. The Emerald also chose not to
follow up on the valid story of accusations leveled at this year’s
LGBTQ-friendly candidates Maddy Melton and Eddy Morales,
the eventual executive successors.

These are not simple accidents. They are blatant and galling
attempts to shape public perceptions, and those attempts spared
no one in their path.

It is now clear that this year the Emerald hasn’t tried to inform

ENGINEERING ELECTIONS?

It is no secret Emerald editor Michael Kleckner has a dif-
ferent take on the world than most; he is a self-described gay
anarchist. And now there is no doubt that he has used the ODE as
a tool to push his own ideology. In his personal web site he even
writes that he attempts to “make the world look a little bit more
like [him] everyday.” That effort, it seems, largely deals with gay
and pacifism issues (Kleckner’s war coverage is another story
entirely).

It now appears Kleckner was more than willing to use the
Emerald as a vehicle to achieve his goal of making the world
reflect his lifestyles and ideals.

And in the case of the ASUO elections, Kleckner found can-
didates that already looked a bit more like him than the rest of the
world in Melton and Morales.

While you can’t accuse Kleckner of tampering with the
election, there is no doubt his “news sense” directly correlated
to his personal leanings. Kleckner claimed that he heard many
rumors of election wrongdoing, but chose not to investigate any
of them. In particular, he cited a perceived fishiness in the allega-
tions against Melton and Morales. How would one arrive at such
a conclusion without properly investigating the matter, unless his
or her own bias led to such a belief?

There’s no argument that student publications need the free-
dom to carry out coverage and editorial judgments as they see fit,
but in close elections the actions of a motivated and partisan news
editor undermines the process by which student leaders — who
ultimately have sway over the spending of millions of dollars
— are chosen. Whether there was a cause and effect relationship
in this case is unlikely to be known. But the stain of doubt will
remain as long as an agenda-driven press is on the side of win-

6

ning candidates.

But while Kleckner must be charged with callously carry-
ing out his own agenda, there are no signs that any protest was
made by his reportorial or editorial staffs. In fact, quite to the
contrary: in the case of the Richmond death, ODE reporter Ro-
man Gokhman has stated that his immediate editor moved up the
mention of Richmond’s death in the LGBT community support
article while Kleckner insisted on inserting the suggested motive
of sexuality concerns. Not exactly a hands-off, objective editing
effort.

EtnicaL FAILURES IN DEATH COVERAGE

The decision to include Richmond’s death in any story was
flawed from the beginning. Suicides aren’t necessarily public
acts, and in this case it is clear from friends and family that Rich-
mond was not one to seek public attention for his private life. So
it is even debatable whether or not the ODE should have covered
the event in the first place.

Even worse, once there was an initial mention of Richmond
in Gokhman’s story draft, Emerald editors intentionally moved
up that reference. There is no doubt that Kleckner was playing on
the death and making a direct connection.

Finally, any basis for including Richmond in the LGBTQ
campus story instantly dissolves when the sources indicating the
young man was possibly considering suicide was questioning his
sexuality were unnamed “community members.” That there is
not even a named source should indicate that no one close to the
young man wished to discuss any possible motive for his deci-
sion, and the Emerald should not have ventured into speculation
about a topic with that much gravity.

Kleckner’s explanation for covering Richmond’s death re-
volved around the editorial page exchange started by University
student Vincent Martorano, who wrote that he wished he didn’t
have to see homosexual activity in public. There was then a flurry
of letters expressing varying levels of disagreement, including
one from a Commentator staffer.

The Emerald’s printed claim that the University environment
was hostile to gays, which they stated could have been a factor in
Richmond’s ultimate decision, is ridiculous. There is, of course,
the logical problem for the ODE that there really isn’t sufficient
evidence to suggest Richmond was concerned with such mat-
ters. Even more importantly, the wave of sentiments expressing
exactly the opposite view from that of Martorano should suggest
anything but a hostile environment at the University.

OREGON COMMENTATOR

There can be no explanation for including Richmond’s
tragedy into Emerald coverage of LGBTQ matters other than a
willful attempt by the paper to shape the truth. In what can only
be described as an act completely devoid of personal and profes-
sional sensitivity, the Emerald used Richmond’s death to promote
its own agenda. Sadly, it wasn’t the first case this year the ODE so
badly mishandled a story with such gravity.

Nort THE FirsT TIME

The ODE already botched another suicide story this year.
And in that case, there is room to argue that the ODE even played
a central role.

When the Emerald ran a March 13, 2003 story about Eric
Dylan Jones, a suspect in the beating of UO football player Devan
Long, it ran a full color mugshot of Jones along with a banner
headline on the top fold of the front page. In that story Jones was
not available for comment and only football coach Mike Bellotti
is a named source beyond the Eugene Police Department spokes-
person. The date of the alleged attack was March 1.

On March 31 the paper ran a headline that read “Wanted
student found dead; possible suicide” in which the ODE reported
Jones had killed himself on March 21.

In its next story, dated April 1, the ODE reported a very
different side of the event from Jones’s girlfriend, who blamed
Jones’s death on the Emerald’s coverage. The girlfriend added
that Jones had been planning to turn himself into police on the
very day the first Emerald story named him as the suspect in the
“vicious attack,” but then decided the story would lead everyone

to believe he was a violent individual and lose respect for him.

In that story the Emerald responded “But because Jones fled
the scene and did not immediately return to his only known ad-
dress, his side of the story was not attainable.”

Not attainable? The original story was published 12 days
after the alleged incident took place which indicates that further
time to perform a well-researched piece was the best option.

Perhaps the Emerald’s callously flippant attitude toward its
responsibilities can be summed up in that April 1 article in which
they wrote, “But the details of the incident are not as important
now in how [Jones’s girlfriend] and others want Jones to be re-
membered.” It’s no wonder the ODE felt like moving on.

THE Cost OF LiEs

The Emerald may have a budget of $800,000, but it isn’t
worth a damn now.

Students pay a significant sum to the ODE in form of a sub-
scription, for which it is supposed that the Emerald will act as
the paper of record. But now that it has gone beyond missing key
stories and into the realm of intentional lies, students shouldn’t
have to pay $100,000 to a rag that distorts instead of debates and
lies from the front page to the editorial.

While Kleckner is leaving the editorship at the end of this
year, the damage done to the ODE in the long run may be incal-
culable. This stain can’t just be washed away by improving next
year.

Founpep Sept. 27, 1983 ® MEMBER COLLEGIATE NETWORK

PUBLISHER
Bret Jacobson

EpiToR-IN-CHIEF
Pete R. Hunt

MANAGING EDITOR
Timothy Dreier

ART DIRECTOR
Jeremy Jones

Copy CHIEF
Stacey Lauer

Story Epitor
Courtney Sweet

WEBMASTER
Sho Tkeda

CONTRIBUTORS
Ben Brown, Kelly Brown, Brett Callahan, Damnzig,
Colin Elliott, Tyler Graf, John Kreider, Andrew MacKenzie,
Josiah Mankofsky, Scott Parker, Aaron Rorick, Olly Ruff,
Chris Sittner, Dave Sorrel, Marla Traweek

The OrREGON COMMENTATOR is an independent journal of opin-
ion published at the University of Oregon for the campus com-
munity. Founded by a group of concerned student journalists Sept.
27 1983, the COMMENTATOR has had a major impact in the “war
of ideas” on campus, providing students with an alternative to the
left-wing orthodoxy promoted by other student publications, pro-
fessors and student groups. During its nineteen-year existence, it
has enabled University students to hear both sides of issues. Our
paper combines reporting with opinion, humor and feature articles.
We have won national recognition for our commitment to journal-
istic excellence.

The OreGcoN COMMENTATOR is operated as a program of the
Associated Students of the University of Oregon (ASUO) and
is staffed solely by volunteer editors and writers. The paper is
funded through student incidental fees, advertising revenue and
private donations. We print a wide variety of material, but our
main purpose is to show students that a political philosophy of
conservatism, free thought and individual liberty is an intelligent
way of looking at the world — contrary to what they might hear in
classrooms and on campus.

MISSION STATEMENT

June 5, 2003



June 5, 2003 » Copyright © Oregon Commentator Publishing Co., Inc. 2003



